Projektovaná akce je součástí souboru staveb rychlostní silnice R55 Olomouc–Břeclav. Stávající silnice I/55 je důležitým dopravním spojením vedeným ve směru Olomouc, Přerov, Hulín, Tlumačov, Otrokovice, Napajedla, Uherské Hradiště, Hodonín a Břeclava. Její celková délka činí 101km
Jedním z důvodů vzniku rychlostní silnice R55 bylo překročení dopravního zatížení v některých problematických úsecích a následné nutnost zlepšení spojení mezi moravskými kraji.Ve jmenovaných sídlech je současná doprava vedena středem města nebo obce, což má negativní vliv na život a zdraví obyvatel ve zmiňovaných městech a obcích (velká nehodovost – často se smrtelnými zraněními – hluk, exhalace, rozdělení obce).
Projektovaná akce je součástí souboru staveb rychlostní silnice R55 Olomouc–Břeclav. Stávající silnice I/55 je důležitým dopravním spojením vedeným ve směru Olomouc, Přerov, Hulín, Tlumačov, Otrokovice, Napajedla, Uherské Hradiště, Hodonín a Břeclava . Její celková délka činí 101km
Momentálně jsou z celé R55 v provozu pouze tři části – 1,2 km dlouhý úsek u Olomouce, a R 5504 -3 km dlouhý severovýchodní obchvat Otrokovic, který byl zprovozněn v roce 2006 cca 11km úsek stavby 5503. Tím je v provozu cca 15km z celkové délky stavby R55 101km
● délka: 1,234 km
● kategorie: R 24,5/120
● zprovoznění: v roce 2002
Spojuje městské části Holice a Vsisko a obsahující mimoúrovňovou křižovatku s rychlostní silnicí R35, Tento úsek však pro svou malou délku není označen jako rychlostní silnice
● délka: 6,749 km
● kategorie: R 25,5/120
● MÚK: Velký Týnec
● původně předpokládané zahájení výstavby: 2013
Bylo dokončeno hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), Ministerstvo životního prostředí vydalo k záměru kladné stanovisko, které bylo prodlouženo. Proběhl předběžný geotechnický průzkum. Probíhá zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.
● délka: 5,934 km
● kategorie: R 25,5/120
● MÚK: Kokory
● původně předpokládané zahájení výstavby: 2013
Bylo dokončeno hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), Ministerstvo životního prostředí vydalo k záměru kladné stanovisko, které bylo prodlouženo. Proběhl předběžný geotechnický průzkum.
● Délka: 10,800km
● Kategorie: 24,5/120
● Zprovoznění: 3.12.2010
Její realizací dojde k dopravnímu uvolnění současné silnice I/55 a tím ke zmírnění negativních vlivů dopravy na život v uvedených obcích a propojení s dálnicí D1 a tím i rychlostní silnicí R35. Zlepší se tím spojení mezi moravskými kraji, urychlí se osobní a nákladní doprava mezi Českou republikou a Polskem a umožní napojení průmyslových zón na vyšší komunikační síť.
Stavba 5503 navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic, který je v provozu od roku 2006. Konec stavby je napojen na dálnici D1, a to v úseku Kroměříž–Říkovice.
Předáním stavby 5503 je v provozu celkem cca 15km z celkové délky stavby R55 101km
● Délka: 3,030km
● Kategorie:R 24,5/120
● Výjezdy: Otrokovice sever (km 30), Otrokovice jih (km32)
● Zprovoznění: 2006
Stavba zahrnuje také přeložku silnice I/49 (postavena v kategorii S 22,5/80) a přivaděč do Otrokovic (kategorie S 9,5/70), obojí v délce 1,1 km. Aktuálně probíhá dostavba protihlukových stěn.
● délka: 3,140 km
● kategorie: R 25,5/110
● MÚK: Napajedla-sever
● původně předpokládané zahájení výstavby: 2012
Na jihovýchodní část obchvatu Otrokovic je vydáno územní rozhodnutí. Stavba zahrnuje MÚK a služební sjezd, který bude sloužit jako neveřejný výjezd pro budoucí SSÚRS Otrokovice. Je zpracována dokumentace pro stavební povolení. Probíhá výkup pozemků. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 874 miliónů korun.
● délka: 7,925 km
● kategorie: R 25,5/120
● MÚK: Babice
● předpokládané zahájení výstavby: dle prostředků SFDI
Součástí stavby je také přeložka silnice I/55 (současná silnice vede částečně v trase R55), estakáda délky cca 500 m a dvě nábřežní stěny.
Jje zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Stavba byla s ohledem na nevyřešený způsob křížení s železniční tratí rozdělena na dvě etapy. 15. prosince 2010 bylo vydáno územní rozhodnutí na I. etapu.
Na II. etapě se řeší problém svážného území ve Spytihněvi a způsob křížení tratě. Byl zpracován podrobný geotechnický průzkum, který prokázal náročné geologické podmínky u Spytihněvi pro vedení trasy v zářezu.
Součástí stavby je MÚK Babice, 7 mostů na trase, 2 nadjezdy, most na přeložce II/655, železniční most, přeložky silnic I/55 III/36740 III/36747 , III/43220 a III/
Náklady na výstavbu jsou plánovány na 3,376 miliardy Kč.
Realizace byla plánována v období duben 2013 až prosinec 2016, v současné době je termín realizace odvislý od zajištění finančních prostředků
● délka: 8,250 km
● kategorie: R 25,5/120
● MÚK: Staré Město-sever, Staré Město-jih
● původně předpokládané zahájení výstavby: 2013
Pro stavbu 5507 bylo vydáno kladné stanovisko k dokumentaci EIA, na MŽP byla podána žádost o prodloužení jeho platnosti, které bylo prodlouženo. Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Probíhá územní řízení, které je přerušeno
● délka: 9,000 km
● kategorie: R 25,5/120
● MÚK: Nedakonice, Moravský Písek
● původně předpokládané zahájení výstavby: 2013
Pro stavbu 5508 bylo vydáno kladné stanovisko k dokumentaci EIA. Byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. 20. listopadu 2008 bylo zahájeno územní řízení, které bylo následně přerušeno 4. prosince 2008 přerušeno do doby vyřešení problematiky ochrany přírody.