Účelem tohoto projektu je propojení regionu střední Moravy se slovenským Povážím. Tento projet nabyl evropské důležitosti jelikož zajišťuje spojení hlavních evropských multimodálních koridorů. Spojnice R49 – R6 je chybějícím článkem nosné evropské dopravní sítě.
Celková délka stavby je 58,769km na území ČR
● délka: 16,423 km
● kategorie: R 24,5/120
● MÚK: Třebětice, Holešov
● zahájení výstavby: 30. 9. 2008
● původně předpokládané zprovoznění: říjen 2011
● původně předpokládaná realizace: 2008 – 2011
Účelem stavby je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína a všech dalších obcí na stávající trase silnice I/49, I/55,II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín na nově navrhovanou kapacitní komunikaci R49. Jedním z hlavních důvodů vzniku stavby 4901 je neúnosná dopravní situace, která nevyhovuje současným dynamicky se rozvíjejícím přepravním potřebám regionu.
Stávající silniční síť v zájmovém území nevyhovuje současným dynamicky se rozvíjejícím přepravním potřebám regionu. Velmi špatná kvalita páteřního tahu silnice I/47, I/55 a I/49 neodpovídá potřebám Zlínské aglomerace – průtah silnice I/55 vedený centrální zástavbou Otrokovic při dopravních zátěžích okolo 15 000 vozidel/24 hodin je na hranici propustnosti stávající silnice I/55, k dopravně složité situaci přispívají i úseky silnice I/47 od Kroměříže a II/432 od Holešova.
První stavba rychlostní silnice R49 umožní po svém zprovoznění spolu s navazující stavbou 4902.1 lepší napojení Zlína na dálniční síť a vyvedení podstatné části dopravy z přetížených úseků silnic I/47, I/49 a I/55 a ostatních silnic II. třídy v jejím okolí.
Na stavbu bylo v prosinci 2001 vydáno kladné hodnocení k posouzení vlivů na životní prostředí, v lednu 2005 bylo vydáno územní rozhodnutí. Na úsek km 0,0 – 5,4 probíhá stavební řízení, řeší se požadavky obce Třebětice. Stavební povolení na část km 5,4 – 10,9 nabylo právní moci v květnu 2010. Stavební povolení na stavbu Přivaděč Holešov bylo vydáno v červenci 2008, následně bylo v rozkladovém řízení vráceno k novému projednání, které probíhá. Náklady jsou odhadovány na 6,5 miliardy korun.
Práce na stavbě byly přerušeny rozhodnutím ministra dopravy z důvodu nedostatku finančních prostředků
Stavba, zahrnující rovněž 3,375 km dlouhý přivaděč Fryšták – Zlín, protínající trasu R49 v MÚK Fryšták, vytvoří společně se stavbou 4901 souvislý kapacitní tah od Zlína k dálnici D1. Přivaděč Fryšťák – Zlín je v úseku Fryšták – MÚK Fryšták plánován v kategorii S 11,5/80 a v úseku MÚK Fryšták – Zlín v kategorii R 24,5/80. V současné době probíhá inženýrská činnost vedoucí k získání územního rozhodnutí. Stavba by měla být zprovozněna zároveň s předcházející stavbou 4901.
Dle souhlasného stanoviska MŽP je doporučená varianta realizace přivaděče jako dvoupruhu s rezervou na čtyřpruh. Toto řešení bylo projednáno i se Zlínským krajem. V současné době bude zadána aktualizace dokumentace pro územní rozhodnutí.
29. července 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA. 21. října 2009 byla dokumentace vrácena k doplnění o výhodnocení vlivů na lesní porosty, podrobnější biologické hodnocení, prověřit nivelitu hnědé varianty atd.
Součástí stavby jsou 3 MÚK (Štípa, Slušovice a Lípa), 18 mostů na trase celkové délky 644 m, 9 nadjezdů celkové délky 627 m, 3 na větvích křižovatky celkové délky 156,5 m a 1 na přeložce polní cesty délky 12 m, přeložka silnice I/49 kategorie S 9,5/70 délky 1500 m, 4 přeložky silnice II/491 v kategorii S 9,5/70 celkové délky 1950 m, 5 přeložek silnic III. třídy celkové délky 2350 m a 6 přeložek polních cest celkové délky 2050 m. Bude také postaveno 5 protihlukových stěn celkové délky 2 km.
Náklady na stavbu jsou plánovány na 4,066 miliardy Kč. Realizace byla plánována v období říjen 2012 až říjen 2016, v současnosti závisí vyčlenění prostředků z SFDI
Příprava čtyř zbývajících staveb je na úrovni vyhledávací studie, která byla podkladem k vymezení koridoru pro umístění rychlostní silnice R49 v územních plánech velkého územního celku (ÚP VÚC) Zlínské aglomerace a Beskydy. V roce 2006 byl zahájen proces EIA, na konci roku MŽP ČR vydalo závěry zjišťovacího řízení. V současné době zpracovávána technické studie a dokumentace EIA. Další příprava jednotlivých staveb bude zahájena po ukončení procesu EIA a získání Stanoviska MŽP ČR.
V úseku stavby „4903 Lípa – Pozděchov“ jsou navrženy 3 tunelové stavby v k. ú. Bratřejov a Pozděchov, předpokládané délky 233, 371 a 485 m. Z důvodu podélného sklonu nivelety budou pravé tunelové trouby třípruhové (rozšířené o přídavný stoupací pruh) a levé tunelové trouby, budované v místě klesání, dvoupruhové. Na stavbě „4904 Pozděchov – Horní Lideč“ jsou předpokládány dvě tunelové stavby v k. ú. Lačnov délky 457 a 276 m rovněž tří- a dvoupruhové.
Na trase R49 jsou plánovány odpočívky, jejichž přesné umístění není zatím definováno. O údržbu se budou starat dvě Střediska správy a údržby rychlostní silnice, a to ve Fryštáku a v Horní Lidči.