logo

Dálnice D1


Dobudování uceleného dálničního tahu D1 a D47, spojujícího hlavní průmyslové oblasti státu v ose Praha–Brno–Ostrava, je jednou ze základních podmínek efektivního napojení ekonomiky státu na evropské struktury a tím i zajištění dalšího rozvoje České republiky samotné i výhledové infrastruktury Evropské unie. Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž a Hulín a následně i v Přerově.

Dálnice D1 spolu s rychlostními silnicemi R49 a R55 tvoří pomyslnou Moravskou křižovatku, která umožňuje dopravní propojení všech významných moravských měst.


D 0135 Kroměříž východ - Říkovice : km 260,629 – 271,929 (11,3km)

Stavba 0135 je jednou ze souboru staveb v úseku Vyškov–Hulín–Přerov– Lipník nad Bečvou, který kromě předmětné stavby 0135 zahrnuje stavby 0133 Vyškov–Mořice, která je v provozu od října 2005, 0134.1 Mořice–Kojetín, 0134.2 Kojetín Kroměříž západ a 0134.3 Kroměříž západ–Kroměříž východ, které jsou momentálně ve výstavbě. Dále směrem k Lipníku nad Bečvou pokračuje uvedený úsek dálnice D1 stavbami 0136 Říkovice–Přerov a 0137 Přerov–Lipník nad Bečvou, kde se napojuje na D47 Lipník–Ostrava.

Dne 12. června 2008 byla slavnostně zahájena výstavba úseku dálnice D1 Kroměříž-východ – Říkovice. Jedná se o významný úsek s budoucím napojením na rychlostní silnice R49 a R55. Stavba v délce 11,3 km byla uvedena do provozu v 3.12. 2010.

V úseku Hulín-Přerov je v peáži s dálnicí D1 vedena rychlostní komunikace R55. Na trasu D1 ve směru od Otrokovic se R55 napojuje v MÚK Hulín a směrem k Olomouci se R55 z D1 odpojuje v MÚK Přerov-sever.

Významným prvkem vymezujícím polohu komunikací v zájmovém území jsou trasy stávajících inženýrských sítí, poloha železničních tratí Hulín-Přerov i Hulín-Holešov a samozřejmě i další stávající překážky – vodoteče, státní silnice, polní cesty apod.

Trasa dálnice i rychlostní silnce R55 jsou navrženy jako čtyřpruhové směrově dělené komunikace. Jsou v převážné části stavby vedeny v násypu výšky v průměru asi 3 metry nad stávajícím terénem.


D 0136 Říkovice - Přerov: km 271,929 – 282,029 (10,100 km)

Jedná se o novostavbu čtyřpruhové dálnice kategorie D 26,5/120 v délce 10,1 km se třemi mimoúrovňovými křižovatkami. Křižovatka Říkovice připojuje dálnici na stávající silnici I/55, mimoúrovňová křižovatka Přerov-západ připojuje průmyslovou oblast Přerova a oblast Tovačovska a křižovatka Přerov-sever napojí připravovanou rychlostní silnici R55 od Olomouce a vnitřní komunikaci Přerova (tzv. průpich). Na této stavbě je 15 mostů a součástí jsou i přeložky silnic v celkové délce 11,9 km.

Stavba má územní rozhodnutí. Probíhá inženýrská činnost k zabezpečení stavebních povolení a výkupy pozemků.

Stavba byla připravována k zahájení v roce červnu 2010 a zprovoznění v říjnu 2013, ale nedořešené výkupy pozemků úsporná opatření vlády nedovolily splnit uvažované termíny. Rozhodující pro termín začátku výstavby bude uvolnění dostatečných prostředků na dokončení přípravy a stanovení priority dokončení D1 u Přerova.

Realizaci stavby veřejně přislíbil dne 3.12.2010 při slavnostním zprovoznění úseku D 135 Kroměříž-Říkovice dálnice D1ministr dopravy Bárta a to zahájením 2012 a ukončením 2015

 

D 0137Přerov - Lipník nad Bečvou: km 282,029 - 296,341 (14,312 km)

Jedná se o novostavbu čtyřpruhové dálnice kategorie D 26,5/120 v délce 14,3 km se třemi mimoúrovňovými křižovatkami. Mimoúrovňová křižovatka Žernov je provozní křižovatkou, sloužící pouze napojení střediska správy a údržby dálnice. Propojení s nižší dopravní sítí zajišťuje všesměrná mimoúrovňová křižovatka Lipník n. B.-Trnávka. Mimoúrovňová křižovatka Bohuslávky slouží k propojení dvou tahů vyšší komunikační sítě – D1 a R35. V mimoúrovňové křižovatce Loučka, která je součástí stavby 4704, bude při výstavbě úseku Přerov – Lipník n. B. zrušeno provizorní napojení ramp do trasy R35 a provedeno napojení ramp do kompletního kolektorového pásu, který bude zřízen mezi křižovatkami Lipník n. B.-Trnávka, Bohuslávky a Loučka z důvodu nedostatečné vzdálenosti mezi uvedenými křižovatkami. Součástí stavby Přerov – Lipník n. B. je velká oboustranná odpočívka.

Stavba má územní rozhodnutí. Probíhá inženýrská činnost k vydání stavebních povolení.

Stavba byla připravována k zahájení v říjnu 2010 a zprovoznění v roce 2014. Úsporná opatření vlády a nedostatek prostředků na dokončení výkupu pozemků neumožnila tento termín splnit.
Realizaci stavby veřejně přislíbil dne 3.12.2010 při slavnostním zprovoznění úseku D 135 Kroměříž-Říkovice dálnice D1 ministr dopravy Bárta a to zahájením 2012 a ukončením 2015