19. 10. 2024
Roky sporů o platnost stavebního povolení pro hlavní trasu posledního úseku dálnice D1 jsou u konce. Ústavní soud odmítl ústavní stížnost Dětí Země proti poslednímu verdiktu Nejvyššího správního soudu. Ten zamítl žaloby spolku proti stavebnímu povolení na dálniční obchvat Přerova. Zmizela tak poslední komplikace, kvůli které hrozilo případné zastavení stavby hlavní trasy zahájené již téměř před dvěma lety.
Vyplývá to z usnesení Ústavního soudu. Na něj se obrátily Děti Země ještě společně se spolkem Voda z Tetčic poté, co v červnu odmítl jejich kasační stížnost Nejvyšší správní soud. Po rozhodnutí Ústavního soudu již Děti Země vyčerpaly možnosti, jak se proti povolení pro hlavní trasu bránit.
„Je to pro nás bezesporu úspěch. Už po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsem věřil, že hlavní trasu dostavíme a ta dálnice bude. Vedeme spory o další stavební povolení například drážní, vodohospodářské objekty nebo polní cesty a místní komunikace, ve kterých jsme zatím neuspěli, ale i zde věřím, že naše argumentace v dalším kole sporu uspěje,“ uvedl ředitel závodu ŘSD Brno David Fiala.
Děti Země se snažily stavbu dálnice zablokovat sérií žalob, v této řešily soudy platnost rozptylové studie. Už dříve žalobu odmítly Krajský soud v Ostravě a Nejvyšší správní soud. Stejně jako Nejvyšší správní soud i Ústavní soud neopomněl v textu usnesení připomenout způsob protestů Dětí Země formou podávání blanketních odvolání v poslední možný termín.
Jednání o urychlení
Ústavní soud označil stížnost za neopodstatněnou. „Zásah Ústavního soudu je namístě pouze v případě nejzávažnějších pochybení představujících porušení ústavně zaručených základních práv a svobod, zejména kdyby závěry soudů byly hrubě nepřiléhavé a vykazovaly znaky libovůle. To však Ústavní soud v posuzované věci neshledal,“ uvedl ústavní soudce Josef Fiala.
Stavba D1 začala v prosinci 2022, běží podle schváleného harmonogramu. Kompletně hotová má být v roce 2026, ŘSD ještě aktuálně řeší možnosti urychlení výstavby.
Děti Země v minulosti napadaly u soudů narychlo přijatou změna zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (zákon o EIA) a její soulad s českou ústavou. Novela měla přinést jednodušší povolování stavby D1 kolem Přerova a dalších úseků D49, schvalovala ji na jednom z posledních zasedání minulá Poslanecká sněmovna ČR.