logo

Aktuality

Stavba D55 01 Olomouc – Kokory zahájena, ŘSD jedná o kompenzacích se zemědělskou firmou

2. 5. 2023


Agra Velký Týnec si stěžuje na složitý přístup k pozemkům.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 25. dubna zahájilo stavbou další dálnice - úsek D55 01 Olomouc – Kokory. K zahájení došlo i přes to, že společnost Agra Velký Týnec podala odvolání proti povolení na některé stavební objekty. Povolení pro hlavní trasu je však platné. Generální ředitel ŘSD Radek Mát k tomu prohlásil. „Se společností Agra Velký Týnec jednáme o podmínkách stažení jejich námitek proti dílčím stavebním povolením,“ l.

Podle Mátla je stavební povolení na hlavní trasu pravomocné. Stejná společnost dohnala spor až k Ústavnímu soudu, kde neuspěla. V případě vedlejších stavebních objektů jde o stížnosti například o přístupy k pozemků. Mátl nechtěl být příliš konkrétní o jednání s touto společností. „Předčasná mediální publicita by dohodu mohla i zvrátit. Ale jedná se primárně o řešení střetu dálnice s jejich zemědělským družstvem a o způsobu kompenzace,“ uvedl.

Obavy o přístup k pozemkům kvůli sklonu

Zemědělská firma tvrdí, že kvůli této dopravní stavbě se zkomplikuje její přístup na okolní pole, která obhospodařuje. V odvolání podaném 5. dubna uvedla, že v projektové dokumentaci ke stavbě tohoto úseku dálnice D55 nejsou přijatelně vyřešeny sjezdy pro zemědělskou techniku na okolní pole, protože nebylo pamatováno na převýšení terénu. „Sjezdy se sklonem zhruba 40 stupňů jsou zcela nevhodné. Přes takové sjezdy velká a těžká zemědělská technika jezdit nemůže,“ uvedla.

Stavbou by podle společnosti Agra vznikl nepřístupný blok zemědělských pozemků, které firma obhospodařuje. „Přičemž povinnost obdělávat zemědělskou půdu ukládá přímo zákon. Napadené rozhodnutí stavebního úřadu, které legalizuje takovou situaci, je zcela nezákonné,“ argumentovala v odvolání společnost Agra. Zemědělská firma tvrdí, že kvůli shrnutí svrchní části zeminy už nyní nemůže s těžkou technikou vjet na jeden zemědělský pozemek.

ŘSD již v březnu uzavřelo smlouvu na stavbu se společností Eurovia CS, která nabídla v tendru nejnižší cenu. 1,948 miliardy korun je 80,8 % odhadované ceny. Do tendru přišlo celkem sedm nabídek. Již loni získala Eurovia CS zakázku na přípravné práce na této dálnici.

Celkem 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55.

Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech. Na konci trasy vznikne odpočívka

Majetín. Stavba je kompletně popsána v informačním letáku.


Galerie