logo

Aktuality

Dostavba posledního úseku páteřní dálnice D1 u Přerova byla zahájena

22. 12. 2022

Nejdelší česká dálnice bude po dokončení v roce 2026 měřit 377 kilometrů.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v úterý 20.12.2022 výstavbu desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Jde o poslední chybějící úsek dálnice D1. Zprovozněním této stavby bude nejstarší a nejdelší česká dálnice po 58 letech budování hotova. Nejdelší česká dálnice bude po dokončení v roce 2026 měřit 377 kilometrů.




„Zprovozněním posledního úseku D1 bude v první řadě vyřešena složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města. V druhé řadě se výrazně sníží provoz na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou. V neposlední řadě je pak samozřejmě dokončení dálnice D1 důležité i symbolicky, protože jde o naši nejdůležitější dopravní tepnu,“ šéf ŘSD Radek Mátl.

Příprava úseku a zejména téměř 10 let trvající obstrukce ekologických iniciativ zaměstnávaly úřady a soudy řadu let a přesto, že stavby získala pravoplatné stavební rozhodnutí, dá se předpokládat, že další pokusy ekologických aktivistů o její zastavení budou pokračovat.

Dálnice D1 se začala po první zastavené fázi výstavby z 30. a 40. let budovat v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Východní část dnešní D1 se přitom v délce cca 99km označovala jako D47. V roce 2006 bylo rozhodnuto, že označení D1 ponese celý dálniční tah, který spojuje tři největší města České republiky, tedy Prahu, Brno a Ostravu.

Vlastní výstavba dálnice D1 začala již v roce 1967 prvními úseky u Praha a souvislý tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen v roce 1980. Poslední úsek byl tedy zahájen po 55 letech od zahájení její výstavby!

Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů, z nichž je již v provozu 367km. Právě zahájena stavba D136 Říkovice-Přerov měří 9,7km a její rozpočtové náklady jsou necelých 7miliard Kč bez DPH, bude dostavěna v roce 2026.