logo

Aktuality

Končí dlouhodobá a pravidelná dotace krajům? Kraje nedostanou od státu chybějící miliardy na opravy

16. 7. 2025

Kraje nemají na peníze ze SFDI nárok.

Stát letos krajům neposkytne chybějící dvě miliardy korun na opravy silnic druhé a třetí třídy a mostů. Ministr dopravy Martin Kupka to potvrdil na jednání hejtmanům, kteří varují před odkladem desítek staveb po celé republice.

Kraje budou muset sahat do jiných investic či projekty přesunout na příští rok, sdělila ČTK mluvčí Asociace krajů ČR a Zlínského kraje Soňa Ličková. Kupka odmítá, že by rozhodnutí mohlo mít negativní dopad na stav silnic. Připomněl, že stát přispívá každý rok krajům a Praze na dopravní projekty více než deseti miliardami korun.

Stát v březnu uvolnil krajům prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dvě miliardy korun. Částka je proti loňským čtyřem miliardám korun poloviční a podle krajů nedostatečná.

Jen dobrá vůle

Zákonný nárok však kraje na peníze ze SFDI nemají. Stát začal přispívat z fondu krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015. Tehdy poslal 4,4 miliardy, částka pak byla každoročně zhruba stejná. Ministerstvo dopravy nicméně vždy tvrdilo, že jde o dobrou vůli, neboť SFDI není určen k financování krajských silnic.

„Dnes nám ministr Kupka potvrdil, že chybějící dvě miliardy korun kraje nedostanou. Je to další rána pro regiony. Po nepedagogických pracovnících jde o další prostředky, o které kraje v rozpočtu přijdou,“ uvedl předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.

Ve srovnání s loňským rokem dostane podle asociace letos například Ústecký kraj o 140 milionů korun méně, Pardubický kraj o 110 milionů korun méně a Zlínský kraj o 70 milionů méně.

Kraje upozorňují na to, že kvůli tomu hrozí odklad mnoha projektů, které měly zajistit bezpečnější a plynulejší dopravu v krajích. „Tímto rozhodnutím byla přerušena každoroční podpora nastavená v období dvou předchozích vlád. Budeme nuceni sáhnout do jiných krajských investic a některé plánované dopravní akce odložit na příští rok,“ doplnil Holiš.

Ministr dopravy odmítá, že by rozhodnutí mohlo mít negativní vliv na stav silnic nižších tříd. Některé kraje podle něj vysoutěžily například souvislé opravy silnic zhruba za polovinu projekční ceny. „Tím pádem postaví totéž, co plánovaly,“ řekl Kupka ČTK. Pokud by ministerstvo dalo krajům dvě miliardy korun navíc, muselo by samo omezit výstavbu v regionech, uvedl.


Obrázky